Honda-e zaparkovaná vedľa budovy

AKUMULÁTOR ELEKTROMOBILU

Na niektorých vodičov môžu najnovšie elektromobily pôsobiť ako pojazdné laboratórium nabité technológiami, ktoré predstavuje oslnivú prehliadku skvelej budúcnosti motorizmu. Napriek tomu sú elektromobily z mnohých hľadísk pozoruhodne jednoduché, obsahujú pohon na elektrickú energiu z akumulátora, ktorý je jednoduchší než pri vozidlách so vznetovými alebo zážihovými motormi.

NA VEĽKOSTI ZÁLEŽÍ

Aký veľký je akumulátor elektromobilu?

Rovnako ako sa líšia vozidlá, ktoré poháňajú, aj akumulátory v elektromobiloch majú rôznu veľkosť a kapacitu. Často sa ukrývajú pod podlahou a zaberajú celú plochu pod sedadlami. Niektoré majú pri pohľade spredu obdĺžnikový tvar, iné zase môžu mať tvar písmena „T“. A čím sú väčšie, tým sú aj ťažšie.

V novom modeli Honda e sa akumulátor nachádza pod polovicou podlahy a napája elektromotor pod podlahou batožinového priestoru.

 

Trojštvrťový záber spredu zobrazujúci veľkosť akumulátora elektromobilu

POCHOPTE SILU ELEKTRICKEJ ENERGIE

Ako funguje akumulátor elektromobilu?

Moderný akumulátor v elektromobile využíva lítium-iónovú technológiu. Vnútri článkov sú kladne nabité lítiové ióny, ktoré sa cez separátor prenášajú tekutým elektrolytom z anódy na katódu. V dôsledku tohto pohybu vzniká elektrický prúd. A tento elektrický prúd sa používa na pohon motora alebo motorov, ktoré poháňajú dve alebo všetky štyri kolesá.

Trojštvrťový záber zhora spredu zobrazujúci veľkosť akumulátora elektromobilu

PLNE NABITÉ:

Údržba akumulátora

Najväčšou možnú výhodou elektromobilu je to, že sa môže nabíjať, kedykoľvek a kdekoľvek ho zaparkujete. Vďaka tomu vodiči nemusia zachádzať ďaleko pri hľadaní nabíjacej stanice. Elektrickú energiu vozidlo získava z rozvodnej siete. To znamená, že udržateľnosť energie sa líši v závislosti od jej dodávateľa. Doma akumulátor najlepšie nabíjajte pomocou špeciálnej nástennej nabíjačky „wallbox“. Táto nabíjačka zvyčajne ponúka hodnotu nabíjania 6,6 kW, čo znamená, že vozidlo ako Honda e, ktoré má akumulátor s kapacitou 35,5 kWh, sa nabije z takmer vybitého stavu na 100 % za cca 4,1 hodiny. Ak použijete výkonnejšie 50 kW rýchlonabíjačky na verejnom priestranstve, akumulátor modelu Honda e by sa mal dobiť na 80 % už za 31 minút.*

*Doba nabíjania sa meria od výstražného rozsvietenia kontrolky upozorňujúcej na vybitie akumulátora.

Trojštvrťový záber spredu na model Honda e pri nabíjaní v garáži

ČO SA UKRÝVA POD POVRCHOM

Akumulátor modelu Honda e

Honda e je ako prvé vozidlo značky Honda od základu účelne navrhnutá a postavená na platforme pre elektromobily. Štýlový elektromobil je vybavený kvapalinou chladeným 35,5 kWh lítium-iónovým akumulátorom, ktorý je možné nabiť pomocou prípojky striedavého prúdu typu 2 alebo rýchlonabíjacej prípojky s jednosmerným prúdom CCS2.

Model Honda e prejde na jedno nabitie 220 km, a vďaka funkcii rýchlonabíjania možno akumulátor nabiť na 80 % v priebehu 31 minút. Aby model Honda e mal na ceste skvelé jazdné vlastnosti, umiestnili konštruktéri akumulátor doprostred a čo najnižšie, preto má toto kompaktné vozidlo dokonalé rozloženie hmotnosti 50:50 a výborne umiestnené ťažisko.

Trojštvrťový záber zozadu na vozidlo Honda e v štúdiu